Wydanie licencji na wykonywanie działalności w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy
| Czynność: |
Wydanie licencji na wykonywanie działalności w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy |
| Organ właściwy: |
Starosta Tucholski |
| Podstawa prawna: |
- Ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2019r. w sprawie wzorów zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
|
| Miejsce realizacji: |
Starostwo Powiatowe w Tucholi Referat Komunikacji ul. Pocztowa 7, 89-500 Tuchola pokój nr 004 tel: 52 5590726 |
| Wymagane dokumenty: |
Do wniosku należy załączyć:
- Oświadczenie osoby zarządzającej transportem następującej treści: ”Oświadczam że zgodnie z art. 5c ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 06 września 2001 r. o transporcie drogowym będę pełnić role osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie".
- Kopię certyfikatu kompetencji zawodowych przedsiębiorcy wraz z jego oświadczeniem lub osoby, która w jego imieniu pełnić będzie funkcję zarządzającego transportem wraz z oświadczeniem tej osoby że spełnia warunki, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. c rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 oraz umową na wykonywanie zadań zarządzającego transportem w imieniu przedsiębiorcy (oryginał do wglądu).
- Oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy – osoby prowadzące działalność gospodarczą, że spełnia wymóg dobrej reputacji o której mowa w art.5c ust.1 pkt.1.
- nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne : przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu , obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy albo inne mające związek z wykonywaniem zawodu,
- nie wydano im prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.
- Dokumenty potwierdzające spełnienia warunków, o których mowa w art.5c ust.2 pkt.2 (ustawy o transporcie drogowym) sytuację finansową zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określają dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 50 000 euro.
Wymóg ten potwierdza się:
-
- rocznym sprawozdaniem finansowym,
- dokumentami potwierdzającymi dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych lub dostępnymi aktywami, dokumentami potwierdzającymi posiadanie akcji, udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych,
- dokumentami potwierdzającymi udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,
- dokumentami potwierdzającymi własność nieruchomości,
Przy ocenie sytuacji finansowej, stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest dokonywana.
5. Dowód uiszczenia opłaty za udzielenie licencji.
6. Pełnomocnictwo (tylko w przypadku, gdy strona działa przez pełnomocnika). |
| Opłaty: |
Opłaty administracyjne:
- 800,00 zł - za udzielenie licencji na okres ważności od 2 do 15 lat
- 900,00 zł - za udzielenie licencji na okres ważności powyżej 15 do 30 lat
- 1000,00 zł - za udzielenie licencji na okres ważności powyżej 30 do 50 lat
Ponadto pobierane są opłaty w niżej określonych wysokościach procentowych od powyższych opłat:
- 10% za zmianę danych w licencji, również za wymianę licencji związaną ze zmianą organu,
- 10% za wydanie wtórnika licencji, w przypadku jej utraty na skutek okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy,
- 25% za wydanie wtórnika licencji w przypadku jej utraty na skutek okoliczności zależnych od przedsiębiorcy,
- 80,00 zł - zmiana danych w licencji/wydanie wtórnika z przyczyn niezależnych
od przedsiębiorcy - licencja udzielona od 2 do 15 lat
- 90,00 zł - zmiana danych w licencji/wydanie wtórnika z przyczyn niezależnych
od przedsiębiorcy - licencja udzielona powyżej 15 do 30 lat,
- 100,00 zł - zmiana danych w licencji/wydanie wtórnika z przyczyn niezależnych
od przedsiębiorcy - licencja udzielona powyżej 30 do 50 lat
- 200,00 zł - wydanie wtórnika licencji z przyczyn zależnych od przedsiębiorcy - licencja udzielona od 2 do 15 lat,
- 225,00 zł. - wydanie wtórnika licencji z przyczyn zależnych od przedsiębiorcy - licencja udzielona powyżej 15 do 30 lat,
- 250,00 zł. - wydanie wtórnika licencji z przyczyn zależnych od przedsiębiorcy - licencja udzielona powyżej 30 do 50 lat
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii poświadczonego notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniającego do odbioru dokumentu oraz pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17 zł. |
| Termin odpowiedzi: |
Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania |
| Tryb odwoławczy: |
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bydgoszczy – w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji lub 7 dni od dnia otrzymania postanowienia, na które służy zażalenie. |
Załączniki:
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 09:45 |
| Liczba pobrań: |
1 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Liczba pobrań: |
0 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Liczba pobrań: |
0 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Liczba pobrań: |
0 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Liczba pobrań: |
0 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Liczba pobrań: |
0 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Liczba pobrań: |
0 |
| Wytworzył: |
Szymon Hoppe |
| Data wytworzenia: |
10.12.2025 |
| Opublikował w BIP: |
Jacek
Lorczak
|
| Data opublikowania: |
10.12.2025 10:59 |
| Ostatnio zaktualizował: |
Jacek
Lorczak
|
| Data ostatniej aktualizacji: |
10.12.2025 13:15 |
| Liczba wyświetleń: |
2 |
Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.
*Pole wymagane