Protokół nr 27/2013
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się w dniu 19 czerwca 2013 r.
W posiedzeniu uczestniczyło 4 członków Komisji (według załączonej listy obecności) oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Henryka Dziurzyńska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, p. Zenon Poturalski – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych.
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący Komisji.
Tematyka posiedzenia:
- Ocena funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w 2012.
- Wypracowanie stanowiska w sprawie budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2012.
- Informacja o pracy Powiatowego Urzędu Pracy w roku 2012 oraz informacja o otrzymanych środkach w roku 2013.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Przewodniczący zaproponował, aby posiedzenie odbyło się w następującej kolejności:
- Informacja o pracy Powiatowego Urzędu Pracy w roku 2012 oraz informacja o otrzymanych środkach w roku 2013.
- Ocena funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w 2012.
- Wypracowanie stanowiska w sprawie budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2012.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Komisja przystała na tą propozycję:
Ad. 1.
p. H. Dziurzyńska – poinformowała, że środki, które udało się pozyskać zabezpieczają oczekiwania pracodawców. Po raz pierwszy PUP przystąpił do programu specjalnego. Brały w nim udział dwie firmy: Tuchmet i Hydrotor. Ten program pozwalał na łączenie form, ale dla osób najbardziej zagrożonych bezrobociem. Odbywały się również prace interwencyjne. W tym roku jest na nie słabe zainteresowanie. Duże zainteresowanie dotyczy staży. Efektywność zatrudnienia mieści się na poziomie średniej krajowej. W tym roku udało się pozyskać środki z rezerwy. Na 19 wniosków złożonych przez powiatowe urzędu pracy tylko 4 otrzymały środki. Dedykowane one są dla osób do 30 roku życia i po 50 roku życia. Ministerstwo ogłosiło kolejną turę składania wniosków z rezerwy. Został złożony wniosek na 50 staży i 7 robót publicznych z efektywnością 60 %. W tym roku środki z algorytmu są wyższe. W przyszłym roku zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu powiatowych urzędów pracy. Środki mają być dzielone na podstawie stopy bezrobocia. W tej chwili już Urząd odrzuca wnioski gdy nie ma gwarancji zatrudnienia. Jest trudna sytuacja i pracodawcy chcieliby stażystów, ale bez gwarancji zatrudnienia. PUP posiada środki na wyposażenie stanowisk pracy. Na dzisiaj zagospodarowano 47 miejsc. Pracodawcy chcą tworzyć nowe stanowiska pracy. Gminy wnioskują o roboty publiczne, ale bez gwarancji zatrudnienia.
p. Przewodniczący – zapytał, gdzie najczęściej odbywają się staże.
p. H. Dziurzyńska – staże odbywają się najczęściej w firmach. W urzędach są pojedyncze osoby. Efektywność robią pracodawcy.
p. M. Oller – zapytała, czy w przyszłym roku będą środki na tworzenie nowych stanowisk pracy.
p. H. Dziurzyńska – raczej nie będzie na to środków. W przyszłym roku mają być na ten cel udzielane pożyczki przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Pożyczki będą do zwrotu, z oprocentowaniem 1 %. Mają też być pożyczki dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Staże i prace interwencyjne mają się odbywać we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej. Urzędy pracy mają profilować bezrobotnych. Będą oceniać, czy dana osoba jest w stanie sama znaleźć pracę. Wszystko zmierza do tego, aby była to pomoc de minimis.
Radni nie mieli dalszych pytań.
Ad. 2.
p. Z. Poturalski – poinformował, że zakres zadań jednostki nie zmienia się od lat. Problemem istniejącym od lat jest brak środków na czynności utrzymaniowe w drogach. Sporadycznie udawało się wykonywać położenie nowego dywanika na całym odcinku. Teraz łatane są tylko dziury. Remonter pracował tyle ile mógł. W pierwszej kadencji było wykonywane powierzchniowe utrwalenie. Od tego czasu trzeba było ten odcinek od nowa wyremontować. Dwa lata temu również odbyło się zamknięcie nawierzchni. Porządnie została zrobiona droga Kęsowo – Żalno wraz z elementami bezpieczeństwa. Są pieniądze z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych i Gmina Kęsowo będzie zrobiona. Tego typu zabiegi powinny być co roku wykonywane na około 40 kilometrach dróg. Powiat istnieje 14 lat i nigdy nie udało się tego zrobić.
p. Przewodniczący – zapytał, jak się zakończyła dla ZDP zima.
p. Z. Poturalski –akcja zimowa zakończyła się na 700.000 zł. najgorsze jednak jest to, że z tego powodu drogi są w złym stanie.
p. Z. Grugel – zapytał, czy byłaby możliwość, aby zestawić wykonanie finansowe za 2012 r. zawarte w informacji z nazwą paragrafów. To ułatwiłoby analizę.
p. Z. Poturalski – poinformował, że przygotuje to i rozda na sesji.
p. Z. Grugel – zapytał, czy nie uda się zabezpieczyć środków, aby zalać ubytki emulsją.
p. Z. Poturalski – stwierdził, że cienkie dywaniki na zimno załatwiłyby sprawę. Żeby corocznie zrobić około 40 km dróg potrzeba byłoby corocznie około 3 milionów złotych.
p. M. Oller – zapytała, czy w środkach, które mają w budżecie jest jakaś pula przeznaczona na te zadania.
p. Z. Poturalski – nie ma takich środków. Są środki na remonty cząstkowe, ale obawia się, że może ich nie starczyć. Jedyną inwestycją jest droga w Żalnie i zadanie ze środków kryzysowych.
p. M. Oller – zapytała, jakiej gminy dotyczą te środki, bo Gmina Gostycyn również ucierpiała w ubiegłym roku.
p. Z. Poturalski – dotyczy to Gminy Cekcyn i drogi Trzebciny – Zdroje. Gostycyn może uda się zrobić w przyszłym roku.
Radni nie mieli więcej pytań.
Ad. 3.
Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2012 r. oraz ze sprawozdaniem finansowym.
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym.
Ad. 4.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
p. Skarbnik – zmiany zostały zawarte w materiałach sesyjnych. Ponadto radni otrzymali autopoprawkę do uchwały, która stanowi załącznik do oryginału protokołu. Po stronie dochodów w dziale 600 Transport i łączność w budżecie wpisano dotację z Gminy Cekcyn w wysokości 100.000 zł na usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Dotyczy to przebudowy drogi Trzebciny – Zdroje - Wrzosowisko. Wpłynęła również dotacja Wojewody Kujawsko - Pomorskiego na prace geodezyjne i kartograficzne w wysokości 20.000 zł. W dziale 757 Obsługa długu publicznego urealniono dochody. W dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia o kwotę 22.800 zł w związku z wnioskiem do Ministerstwa Rolnictwa na dofinansowanie zakupu pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji praktycznej nauki zawodu w ZSLiA. Wpłynęła również decyzja Wojewody o dotacji w wysokości 930,50 zł w związku z dofinansowaniem zadań własnych powiatów w ramach Resortowego Programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. W rozdziale 85324 PFRON zabezpieczono wkład własny do projektu „Aktywizacja zawodowa i zmniejszenie marginalizacji mieszkańców powiatu tucholskiego” w wysokości 21.642,34 zł. Zwiększeniu o 12.000 zł uległy też środki w dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w związku z udzieleniem dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zagospodarowanie terenu przy budynku Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej. W dziale 921 następuje zwiększenie o 10.000 zł w związku z dotacją od Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu na realizację projektu „Prace konserwatorsko – restauratorskie budynku Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej – II etap”. W wyniku wszystkich zmian dochody uległy zwiększeniu o kwotę 183.956,63 zł. W związku z tymi zmianami uległy również zmianie wydatki o taką samą kwotę. Pozostałe zmiany dotyczą przeniesień pomiędzy paragrafami w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania jednostek. Dodała też, że jest decyzja Urzędu Marszałkowskiego na wyposażenie Zakładu Aktywności Zawodowej.
p. Starosta – dodała, że wczoraj odbyła się kontrola Urzędu Marszałkowskiego. Są tylko drobne uwagi, a roboty zostały odebrane. W ubiegłym roku nie było już jednak środków na wyposażenie. Teraz zostanie ogłoszony przetarg na dostawę sprzętu.
p. M. Oller – zapytała, czy ta dotacja to 100 % całości i czy nie trzeba udziału własnego.
p. Starosta – udziałem własnym był budynek. Szacunki dotyczące wyposażenie były trochę wyższe, jednak uda się zmieścić się w środkach, które otrzymają. Zakład ma zostać otwarty pod koniec grudnia i planują wyjść z ofertą spędzenia Sylwestra w ZAZ.
p. M. Oller – zapytała o dział 757 – obsługa długu. Została zaciągnięta pożyczka z budżetu Państwa. Zapytała, dlaczego nie ma to przełożenia na kwoty obsługi długu.
p. Skarbnik – na razie pozostaje to bez zmian, bo nie ma jeszcze nowego harmonogramu. Spłacono wszystkie rozchody dotyczące 2013 r.
p. M. Oller – zapytała kiedy przyznano i zrealizowano pożyczkę.
p. Skarbnik – pożyczka wpłynęła w dniu 15 maja. W ciągu 14 dni musiała zostać wydana i rozliczona.
p. M. Oller – stwierdziła, iż ma nadzieję, że te oszczędności się pokażą, bo było to ujęte w programie naprawczym.
p. Skarbnik – rozchody dotyczące roku 2013 wynosiły 3.500.000 zł. Żaden bank nie udzieliłby kredytu. Jedyną możliwością była pożyczka z budżetu Państwa.
p. M. Oller – zauważyła, że pula pieniędzy do spłaty pozostaje ta sama.
p. Skarbnik – porównując wykup wierzytelności i spłatę pożyczki z budżetu państwa na ostatni rok spłaty pożyczki są oszczędności wynoszące około 650.000 zł.
p. M. Oller – czyli to będzie w którymś momencie widoczne w budżecie.
p. Skarbnik – nie wiadomo jak wibor będzie się zmieniał.
p. Z. Grugel – zauważył, że to co mówi Pani radna to pewien moment, a ta kwota szacunkowa nigdy nie znajdzie się w budżecie.
p. M. Oller – projekt budżetu nie uwzględniał pożyczki.
p. Skarbnik – w lutym była zmiana uchwały budżetowej. Pytała w Ministerstwie Finansów do kiedy ma zaplanować wydatki na obsługę długu. Zaplanowała obsługę do 1 czerwca. Ta oszczędność była już wykonana w lutym.
p. Z. Grugel – stwierdził, że w 2024 roku będzie możliwość wyliczenia oszczędności, ale ta kwota nigdy nie pojawi się w budżecie.
p. M. Oller – zapytała ile miesięcznie kosztuje karencja pożyczki z budżetu państwa.
p. Skarbnik – od 16 milionów złotych karencja wynosi około 40.000 zł miesięcznie.
W wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
2) projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Powiatowi Tucholskiemu oraz jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów uprawnionych do udzielania ulg.
p. Skarbnik – ta uchwała urealnia i uchyla poprzednią uchwałę. Została ona zaopiniowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
p. Z. Grugel – zapytał, czy ta uchwała musi zostać na ten sesji podjęta.
p. Starosta – musi zostać podjęta, bo tylko na jej podstawie będzie można dokonać umorzeń, jeżeli o takie ktoś wystąpi.
p. Skarbnik – dodała, że w 2014 roku musi zostać podjęta nowa uchwała.
W wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Powiatowi Tucholskiemu oraz jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów uprawnionych do udzielania ulg.
3) projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w drodze bezprzetargowej działek nr 12/6, 12/7, 12/8, 12/9 położonych w Brzoziu, stanowiących własność Powiatu Tucholskiego
p. Starosta – poinformowała, że jest to stara sprawa i dotyczy miejscowości Brzozie. Część posesji znajduje się w pasie drogowym. Żeby to uregulować sprzedajemy im te fragmenty gruntów. Wcześniej część tych spraw został już uregulowana.
p. Z. Grugel – zaproponował, aby na sesji sprawę szerzej omówił p. Stanisław Rzepiński.
W wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w drodze bezprzetargowej działek nr 12/6, 12/7, 12/8, 12/9 położonych w Brzoziu, stanowiących własność Powiatu Tucholskiego.
4) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013
p. Skarbnik – omówiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013. Zmiana uchwały wynika z pisma Powiatowego Urzędu Pracy, który prosi o przesunięcie środków finansowych PFRON między zadaniami rehabilitacji zawodowej. Wiąże się to ze zwiększeniem środków na sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym. Następuje również przesunięcie środków w zadaniach rehabilitacji społecznej.
W wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013.
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się przyjęła protokół z 26 posiedzenia Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Marek Boliński